Wordpress WooCommerce als alternatief voor Magento 1

Het is inmiddels algemeen bekend dat Magento 1 vanaf juni 2020 geen support meer zal ontvangen van Adobe. Concreet betekent dat er geen beveiligingsupdates, of patches, meer uitgebracht zullen worden voor dit CMS. Dit heeft logischerwijs gevolgen voor de werking en veiligheid van uw webshop in de toekomst.

“End of life” van Magento 1 nadert dus in rap tempo en we zien momenteel nog veel merchants die geen stappen hebben gezet naar een toekomstbestendige oplossing voor hun webshop. Dit komt mede omdat het overstappen naar Magento 2 een ingrijpend en kostbaar traject is gebleken en voor veel Magento 1 gebruikers geen haalbare optie is. In dit artikel kijken we naar Wordpress WooCommerce als alternatief en de mogelijkheden, voordelen én nadelen die hierbij komen kijken.

Magento 2 als logische stap?

Hoewel we ons in dit artikel primair focussen op de overstap naar Wordpress WooCommerce doen we eerst even een stap terug naar Magento 2. Adobe, het bedrijf achter Magento, heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan deze nieuwe versie van het populaire webshop CMS. Inmiddels is dit project op een punt aangekomen waarbij ondersteuning voor Magento 1 definitief wordt gestopt. Tijd dus om over te stappen naar Magento 2 zou je zeggen. Toch?

Deze nieuwe versie van het populaire webshop CMS is vanaf de basis opnieuw ontworpen en heeft daarbij vrijwel geen technische raakvlakken met het oude, Magento 1, CMS. Een overstap naar M2 is daarmee niet zo voor de hand liggend als de meeste merchants in eerste instantie zouden denken. Daarbij is Magento 2 aan nogal wat verandering onderhevig en heeft het CMS een flinke stap gezet richting het bieden van “Enterprise” oplossingen. Op het oog een mooie vooruitgang, echter betekent dit voor de meeste webshop eigenaren dat er flink in de buidel getast moet worden voor een dergelijke oplossing, hetgeen niet voor iedereen haalbaar en te rechtvaardigen is.

Tegelijk is ook Wordpress i.c.m. WooCommerce inmiddels een sterke tegenhanger gebleken voor een grote groep Magento 1 gebruikers. Het is een relatief lichtgewicht CMS met veel standaard functionaliteit en legio mogelijkheden om het systeem d.m.v. plugins uit te breiden. Daarnaast is Wordpress bijzonder gebruiksvriendelijk en makkelijk te beheren.

Kiezen voor Wordpress of Magento 2

Laten we voorop stellen dat we fan zijn van zowel WooCommerce als Magento 2. We zullen dan ook niet vervallen in het afbranden van M2 ten faveure van WooCommerce om een punt duidelijk te maken. WooCommerce biedt voor een grote groep merchants aanzienlijke voordelen ten opzichte van Magento 2. Anderzijds is voor een andere groep webwinkeliers Magento 2 een betere keuze. Toegegeven, deze groep is kleiner geworden t.o.v. de groep die van Magento afkwam. Dit heeft grotendeels te maken met de technische complexiteit en doorgaans hogere kosten die M2 met zich meebrengen. Zoals gezegd ligt in dit artikel de focus op een overstap van M1 naar WooCommerce.

Wordpress vs. Magento 2

Het is lastig om WooCommerce direct met Magento 2 te vergelijken. In de basis zijn het heel verschillende systemen echter hebben ze hetzelfde doel; het mogelijk maken om producten te verkopen. Maar wat zijn belangrijke factoren die het verschil tussen beide zo makkelijk weergeeft? Aan de hand van 5 punten maken we een globaal onderscheid tussen WooCommerce en Magento 2.

WooCommerce

  • Producten: Geschikt tot +/- 10.000 producten
  • Kosten: Relatief laag (2.5k tot 10k)
  • Gebruik: Makkelijk te begrijpen CMS
  • Features: Beperkt maar makkelijk uitbreidbaar
  • SEO: Zeer goed
  • Hosting & Onderhoud: Relatief laag

Magento 2

  • Producten: Geschikt voor grote catalogi (> 100.000)
  • Kosten: Relatief hoog (15k tot 75k)
  • Gebruik: Vereist (technische) kennis
  • Features: Uitgebreid en verder uitbreidbaar
  • SEO: Zeer goed
  • Hosting & Onderhoud: Hoog

WooCommerce komt in eerste instantie met een kleinere feature set. Dit lijkt op het eerste oog slechter, maar dit zorgt er ook voor dat gebruikers niet verdrinken in de hoeveelheid mogelijkheden. Verder zijn er tal van plugins beschikbaar die de functionaliteit van WooCommerce uitbreiden op elk wenselijk gebied. Wat het CMS mist is dus uit te breiden en indien nodig te ontwikkelen. Logischerwijs is WooCommerce ontwikkeld om producten te kunnen verkopen. Hierin kunnen dus alle standaard mogelijkheden van een webshop verwacht worden.

Daarnaast is het up-to-date houden van Wordpress en WooCommerce een stuk eenvoudiger dan zowel Magento 1 als 2. Vergt Magento ook in de nieuwe versie het uitvoeren van relatief complexe patches die soms het nodige werk, en daarmee kosten, vergen, Wordpress updates kunnen doorgaans geruisloos uitgevoerd worden en dat resulteert veelal in lagere onderhoudskosten op jaarbasis.

Als laatste is WooCommerce onderdeel van Wordpress, wat in de basis een ongelooflijk krachtig en bewezen CMS is. Hiermee is het mogelijk om niet alleen producten aan te bieden maar uw webshop snel uit te breiden met blog artikelen en andere interessante content. “Content is king” immers.

Hoe gaat een migratie naar Wordpress in zijn werk?

Het migreren van Magento naar Wordpress doorloopt logischerwijs een aantal fasen. Zo wordt er doorgaans gestart met een inventarisatie van de huidige webshop en het in kaart brengen van uw wensen en eisen ten aanzien van de nieuwe shop. Vervolgens wordt er gestart met een eerste datamigratie en kan het frontend (template / theme) ontwikkeld worden. Tot slot wordt de webshop geconfigureerd, volledig getest en is het tijd om "live" te gaan.

Inventarisatie

Vergis u niet dat een migratie in feite een compleet nieuwe webshop betekent. Dit geldt voor zowel een overstap naar Wordpress als Magento 2. Dit is dus bij uitstek het moment om uw huidige webshop kritisch te bekijken en te bepalen wat er beter kan en welke functionaliteit u mist en kunt missen. Heeft u inzichtelijk welke kant u op wil dan kan er gestart worden met de daadwerkelijk ontwikkeling van uw nieuwe webshop.

Datamigratie

De meeste merchants zullen in eerste instantie vragen hebben over het overzetten en migreren van de data die zij op dat moment in de database hebben zitten. Niemand zit immers te wachten op het opnieuw invoeren van honderden of zelfs duizenden producten of het verliezen van kostbare klantdata. Door de ontwikkeling en gebruik van verschillende tools is het mogelijk vrijwel alle data (klanten, orders, producten etc) over te zetten naar Wordpress WooCommerce. Er hoeft dus absoluut geen data verloren te gaan en dat is voor veel merchants een geruststellende gedachte.

Frontend Ontwikkeling

De volgende stap is het in kaart brengen van benodigde en vereiste functionaliteit en de manier waarop dit in Wordpress gerealiseerd kan worden. Zoals aangegeven zijn er ontzettend veel (professionele) uitbreidingsmogelijkheden beschikbaar. Hierin schuilt tegelijk een klein gevaar. Omdat er zoveel plugins en uitbreidingen beschikbaar zijn en het gemak waarmee deze te installeren zijn komen we soms een overvloed aan (ongebruikte) extensies tegen die niet bijdragen aan de veiligheid van je webshop. Migreert u naar Wordpress, kies dan voor betrouwbare extensies en wees niet bang om hiervoor te betalen.

Om uw webshop vorm te geven is het van belang een nieuw thema te ontwikkelen. Het overzetten van een Magento template naar Wordpress is simpelweg niet mogelijk, laten we daar duidelijk over zijn. Sterker nog; ook een overstap naar Magento 2 betekent het ontwikkelen van een nieuw “frontend”. Een uitstekende gelegenheid dus om uw “look-and-feel” eens onder handen te nemen!

Webshop Configuratie

Met het configureren van de webshop zorgt u er onder andere voor dat klanten kunnen betalen, een nette factuur toegestuurd krijgen, dat nieuwsbrief inschrijvingen verwerkt worden en dat kortingscodes op de juiste wijze worden toegepast. Een belangrijke fase waarin met name de operationele processen van de webshop worden vormgegeven.

Testen, testen en nog eens testen

Het testen en controleren van een nieuwe website of webshop is doorgaans een ondergeschoven kindje terwijl dit een zeer belangrijk onderdeel is van het ontwikkelproces. In feite een open deur maar het is fascinerend hoe vaak dit nog steeds een valkuil blijkt te zijn. Tijdsdruk en de noodzaak voor “go-live” zijn vaak redenen om het testen door daadwerkelijke gebruikers uit te laten voeren. Geen goed idee…

Zorg er in ieder geval voor dat de meest belangrijk functies goed zijn gecontroleerd. Worden de facturen verstuurd na een bestelling? Kan een klant een bestelling afronden en betalen? Werkt het contactformulier? Simpele controles die een hoop problemen kunnen voorkomen.

Go-live!

Het moment waarop uw nieuwe webshop “de lucht in gaat”, magisch! Zorg ervoor dat u een back-up maakt van uw oude webshop. Het is daarnaast aan te raden om voordat u daadwerkelijk live gaat met uw nieuwe webshop alle relevante data nog een laatste keer te synchroniseren. Als het goed is heeft uw, inmiddels oude, webshop in de tijd waarin de nieuwe webshop is ontwikkeld orders verwerkt, nieuwe klanten welkom geheten en wellicht nieuwe of aangepaste producten toegevoegd gekregen. Met het synchroniseren van alle gewijzigde data gaat uw nieuwe shop direct verder waar de oude gebleven is.

Is WooCommere hét antwoord op Magento 2?

De vraag is eigenlijk welk CMS de beste raakvlakken heeft met uw webshop behoeften, wensen en budget. Magento 2 is in de basis niet direct te vergelijken met de combinatie Wordpress WooCommerce. In feite speelt M2 in een geheel andere divisie dan WooCommerce. Dat gezegd hebbende is WP WooCommerce een betere match voor veel merchants die met het stopzetten van support M1 voor een lastige keuze staan. Wij zien een grote groep webwinkeliers de keuze maken voor het lichtere WP dat qua functionaliteit en mogelijkheden beter aansluiting vind bij hun webshop en een stuk vriendelijker is voor de portemonnee.