Meer bezoekers naar je website? Zo doe je dat!

Toegegeven; het antwoord op deze vraag kan vele verschillende vormen aannemen en zal nooit een complete roadmap kunnen zijn om ineens bakken met bezoekers naar je website te trekken. Het doel is echter om een aantal handvatten te bieden waarmee de vindbaarheid, gebruik en prestaties verbetert kunnen worden om de aantrekkelijkheid van je website te vergroten. Het verbaast ons namelijk dat veelal simpele aanpassingen kunnen leiden tot sterke verbetering maar over het algemeen niet worden toegepast.

Is bezoekers binnenhalen genoeg?

Alleen een "grote" hoeveelheid bezoekers naar een website halen zal in de meeste gevallen niet het absolute doel moeten zijn. Tenzij je website of bedrijf juist omzet genereert met bijvoorbeeld advertenties of commissies. Het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers binnen je doelgroep is echter voor de meeste websites veel interessanter. Weet je je doelgroep namelijk op de juiste manier te bereiken dan zullen hieruit ongetwijfeld leads en mogelijk nieuwe klanten rollen.

Website content (strategie)

Zonder goede of relevante content is het onmogelijk om bezoekers aan te trekken en vast te houden. Onze ervaring leert dat veel bedrijven zich ervan bewust zijn dat de website een belangrijk verkoopkanaal zou kunnen zijn maar dat de tijd, kennis of motivatie ontbreekt om bruikbare content te produceren. Toch is dit een belangrijk fundament en de moeite waard om onder de loep te nemen. De uitdaging hierbij is om verder te kijken dan alleen het product of dienstenaanbod. Dat kan bijvoorbeeld door relevante artikelen te schrijven die gerelateerd zijn aan hetgeen je verkoopt. Verkoop je bedden dan is het van belang dat het productenaanbod overzichtelijk en inzichtelijk op de website aanwezig is. Schrijf je daarnaast een artikel zoals "aandachtspunten bij het kopen van een nieuwe boxspring" dan vergroot je naast het bereik van je website ook het vertrouwen bij je bezoekers door te bewijzen dat je weet waar je over praat (credability). Dat kan uiteindelijk leiden tot betere CTR's (Click Through Ratio's) en verkopen.

Ondanks dat het woord "content" of "blog" vaak moeilijke gezichten weet te trekken is het een onmisbaar instrument om het bereik van je website te vergroten en je doelgroep beter te bereiken. In het bovenstaande geval van de aankoop van een nieuw bed zal een consument veelal gedegen onderzoek doen alvorens tot aankoop over te gaan. Weet je met je website een dergelijke vraag goed te beantwoorden dan is de kans groter dat een bezoeker een klant van je wordt.

"Oude" content

Het is verstandig om periodiek reeds geschreven content na te lopen. Oudere content dreigt vaak in de vergetelheid te raken. Echter kan het erg nuttig zijn om af en toe je bestaande content opnieuw te bekijken en te optimaliseren.

Website Snelheid

Goed je hebt een website en je hebt content. Het is nu zaak om dit snel uit te kunnen serveren aan je bezoeker. Een snelle website is een absolute must en een belangrijke parameter waarop bijvoorbeeld zoekmachines een website beoordelen. Een snelle website kan dus lonen in de positionering van je website in de zoekresultaten. Duurt het te lang om een pagina te laden dan zal een groot deel van je bezoekers afhaken en op bezoek gaan bij de concurrent. De snelheid van een website is echter afhankelijk van een groot aantal factoren, waaronder: hosting (volgende punt), weergave op verschillende aparaten (punt daarna), inhoud, locatie, gebruikte scripts etc. Een hoop variabelen dus die naadloos op elkaar afgestemd dienen te worden.

Een goed startpunt om inzicht te krijgen in de snelheid van je website is Google Pagespeed Insights. Hieruit zullen afhankelijk van de score een aantal technische verbeterpunten rollen waarmee de prestaties van je website verbeterd kunnen worden. Omdat een aantal van deze punten technische kennis vereisen is het voor de meeste gebruikers verstandig om hiervoor een ontwikkelaar in te zetten. Uiteraard kunt u voor Joomla, Wordpress of Magento ook bij V-Web terecht. Bel (071- 20 32 40 8) of chat met onze specialisten en we kijken gelijk even met u mee.

Website Hosting

Een goede hosting omgeving is een belangrijk fundament van je website. Meerdere factoren bepalen namelijk hoe een bezoeker je website ervaart (o.a. snelheid, up- & downtime) en mogelijkheden die je hebt om je website te optimaliseren (caching, CDN's etc). De keuze van een hostingprovider is daarom een belangrijke en de moeite waard om periodiek te evalueren. Grote kans dat je website momenteel draait op een veel te beperkte hosting omgeving waar vaak ook nog eens relatief veel voor betaald moet worden.

Shared, dedicated of VPS hosting?

Bij het overgrote deel van alle hostingpakketten worden de servers gedeeld met andere klanten. Doorgaans is dit de goedkoopste vorm van hosting maar kan invloed hebben op de stabiliteit van de server. Je deelt namelijk de rekenkracht met meerdere websites wat voor vertraging en storingen kan zorgen. Logischerwijs kan dit een negatieve invloed hebben op de werking van je website en resulteren in het verlies van bezoekers. Het is daarom belangrijk om een goede keuze te maken in uw hostingpakket. Is mijn website geschikt voor shared hosting, wil ik gegarandeerde capaciteit of is een VPS nodig? Belangrijka aspecten om rekening mee te houden.

Bruikbaarheid / UX op verschillende (mobiele) apparaten

Met de bouw van je website is niet alleen belangrijjk om te zorgen voor een mooie uitstraling, ook de prestaties en werking op verschillende (mobiele) apparaten is een steeds belangrijker wordend punt van aandacht. De wereldwijde ontwikkeling in het aantal mobiele internetgebruikers blijft groeien, een website met optimale performance en gebruikersgemak bij gebruik op verschillende "devices" is daarom onmisbaar deze tijd. Niet alleen  groeit het aantal mobiele internetgebruikers hard ook het aantal mobiele zoekopdrachten wint gestaag aandeel in alle zoekopdrachten ten opzichte van desktop. Niet vreemd dat bijvoorbeeld Google de werking van je website op mobiele apparaten meeneemt in het bepalen van de ranking in de zoekmachine.

Neem je website daarom eens kritisch onder de loep en controleer de werking op zowel je desktop, tablet en mobiel. Maak daarnaast gebruik van bijvoorbeeld Google Developer Tools om inzicht te krijgen in de prestaties van je website.

Adverteren

Natuurlijk is het erg interessant wanneer bezoekers op organische wijze, via zoekmachines, op u website belanden, maar daarnaast kunt u ook betalend u bezoekersaantal een duwtje in de rug geven. Online adverteren mag dan ook niet ontbreken in uw marketingstrategie.

Online adverteren kan op verschillende manieren. Zo kunt u adverteren via AdWords om in Google te verschijnen of u kunt uw advertentie laten verschijnen op andere websites die deel uitmaken van het display netwerk. Maar daarnaast kunt u ook adverteren op sociale media. Zo trekt u niet alleen meer bezoekers, maar zet u ook uw bedrijf meer in de kijker.

Social Media

Sociale media is een goed platform waar je je website kunt promoten en daarmee verkeer kunt genereren. Je hoeft geen "viral" content te maken of de leukste grappen op video vast te leggen om effectief gebruik te maken van kanalen als Twitter, Facebook of Instagram. Dat gezegd hebbende is het logisch dat kwalitatief hoogwaardige content in staat is om relevant verkeer naar je website te generen maar daarvoor hoef je nog geen levensgevaarlijke stunts uit te voeren om aandacht van de juiste doelgroep te krijgen. Zakelijk gebruik van Social Media vergt tijd, strategie en volharding om effectief te kunnen werken. Geef dus niet te snel op en analyseer de prestaties van verschillende posts.